;


NIEUWSBRIEF - JANUARI 2010


For English, Click here

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
Nieuwe focus
Projectevaluatie
€ 6388,= beschikbaar voor Ghanese projecten
Nieuwsberichten nieuwe stijl
Een kwartaal vol publiciteit
Naast een boek, ook bewegende beelden
Moeizame relatie met centrale organisaties
Ghana ook negatief in het nieuws
Black Stars als ambassadeurs
Toerismecijfers
Ervaar Ghana ook voor andere bestemmingen
Internationale editie
Vakantiebeurs

Eerdere nieuwsbrieven:
nieuwsbrief juni 2009
nieuwsbrief januari 2009
nieuwsbrief oktober 2008
nieuwsbrief juli 2008

Een nieuw jaar en een nieuwe fase van ons project. In deze nieuwsbrief blikken we vooruit en terug.

NU AL € 6388,= BESCHIKBAAR VOOR PROJECTEN IN GHANA
Inmiddels maken we “winst” door de goede boekverkoop. Dat is mooi meegenomen, maar de primaire opbrengst van ons project zijn de extra bezoekers naar Ghana en de community-based bestemmingen in het bijzonder. De “winst” is dus een extra resultaat en dat bedrag investeren we in Ghana om ecotoerisme te versterken. We verwachten boven de € 10.000 te eindigen en de teller staat nu op
€6388. De inventarisatie van mogelijke bestedingsdoelen loopt. Suggesties zijn welkom.

EEN NIEUWE FOCUS
Het oorspronkelijke plan was om af te bouwen per januari 2010. We wilden Ghana helpen met een boek en daarmee Ghana langdurig op de kaart zetten. Ontwikkelingshulp is jezelf overbodig maken en na twee jaar was ook het geld gewoon op. Gedurende het boek-project zagen we dat we meer konden doen. We wilden met het Ghanese Verkeersbureau in de Benelux een volgende stap zetten en hebben daar de basis voor gelegd. Het is het eerste Verkeersbureau dat hier werkt voor een Afrikaans land. We hebben nog veel ideeën. Toch hebben we sinds de Vakantiebeurs besloten een aantal activiteiten stil te leggen.

WAAR GAAN WE MEE DOOR?
De gedachte ons werk voor de arme lokale community's te doen, was onze drijfveer. Het hielp muren te slechten en scepsis en knulligheid te weerstaan. Deze bestemmingen blijven wij ondersteunen en blijven wij zo goed mogelijk op de kaart zetten. Zoals:
- het maken van een internationale editie van Ervaar Ghana
- het blijven vertellen over de kleinschalige eco-bestemmingen
- het faciliteren van een TV-reportage over deze bestemmingen
- de logistieke steun aan de verkoop van Ervaar Ghana
- het investeren in deze bestemmingen vanuit de boekopbrengst
- pr-advies betreffende de Benelux voor deze bestemmingen
Ook gaan we door met de Ervaar-reeks en met het delen van onze ideeën en ervaringen over ontwikkelingssamenwerking op het gebied van toerisme. De wereld is groter dan Ghana.

WAAR STOPPEN WE MEE?
Niet alleen de arme lokale community's profiteren van ons werk. Onze strategie is “meer ecotoeristen naar Ghana” en daar profiteert dus de hele Ghanese toerisme-branche van, ook bedrijven die niet op de armoedegrens zitten en ook goed-gefinancierde organisaties die toerisme-promotie/ontwikkeling in hun taakstelling hebben, zoals de Ghanese overheid en het Nederlandse CBI. Helaas ervaren we de samenwerking met hen als moeizaam en dat breekt onze energie af. Activiteiten in het belang van Ghana in het algemeen, zullen we alleen nog doen op nadrukkelijk verzoek (met budget), zoals:
- een 2 pagina grote reportage over Ghana in de Vakantiekrant
- het verbeteren van de landeninformatie op vele belangrijke websites
- de communicatiekloof dichten tussen Ghana - Nederlandse pers
- het te woord staan van journalisten over Ghana in het algemeen
- het genereren van mediabuzz over Ghana als vakantieland
- het inrichten van de stand op de Vakantiebeurs
- hun promotiemateriaal toesnijden op de Nederlandse doelgroep
Het stilleggen staat haaks op ons strategisch besef en we zien laaghangend fruit wegrotten, maar we kunnen niet meer anders. Op het moment dat er budget en opdrachtgevers zich melden, gaan we weer door.

WWW.GHANA-VERKEERSBUREAU.NL BLIJFT!
Onze website houden we in de lucht. Deze hoort ook bij het boek. We weten dat onze site inmiddels goed gevonden wordt door Ghana-geïnteresseerden en dat willen we niet laten lopen. We blijven er vertellen over de eco-bestemmingen en verzamelen jullie reis-ervaringen. We stellen met name jullie reisschema’s op prijs. Wie niet goed uit de voeten kan met het forum mag zijn tekst ook mailen naar forum@ghana-verkeersbureau.nl. Met jullie ervaringen kunnen wij de toerismeprojecten in Ghana verbetertips geven. Aanbieders van Ghana-gerelateerde producten, reizen, stichtingen, guesthouses etc. worden eveneens uitgenodigd zichzelf te presenteren.

TERUGBLIK: DE PROJECTEVALUATIE
Met de overgang naar de volgende fase hebben we het project tot nu toe geëvalueerd en een financiële tussenstand opgemaakt. Deze rapportage wordt binnenkort verzonden naar onze grote medefinancieringsorganisaties en zal dan tevens op de website worden geplaatst. Voor de evaluatie in termen van bezoekersaantallen en bestedingen is het nu nog te vroeg. We doen bij deze nogmaals een oproep om jullie reiservaringen met ons te delen. Klik daarvoor hier.

HOE KUN JE ONS BLIJVEN VOLGEN?
Al een tijdje plaatsen we regelmatig
nieuwsberichten op onze site. In deze nieuwsbrief staat een korte samenvatting. Vanaf nu vervangt de website de nieuwsbrief. Wie actief op de hoogte wil worden gehouden kan zich abonneren op de zogenaamde “RSS-Feed”. Onze berichten verschijnen dan vanzelf in je elektronische krant, zoals dat bijvoorbeeld ook gratis met een krant kan op je computer. Hoe? kijk .

TERUGBLIK: EEN KWARTAAL VOL PUBLICITEIT
Lisa Freiburg maakte de coverfoto en mailde ons: “Leuk zeg, ik zie mijn foto echt overal terug, in tijdschriften, in kranten, op websites”. Inderdaad zijn we trots op de media-aandacht die we konden genereren: Groots in Internationale Samenwerking, paginagroot in Metro Nieuws (met dank aan Hivos), artikelen in De Pers, Noord-Hollands Dagblad, Columbus Magazine, De Standaard (België), Libelle en vele vele nieuwsbrieven en reissites. Ervaar Ghana was zelfs op TV in SBS Shownieuws. De uitreiking aan oud-president Kufuor en de nominatie als beste reisgids 2009 was ons hoogtepunt. Voor een overzicht, zie hier.

NA TEKST EN BEELD, NU FILM!
De Belgische tv benaderde ons omdat ze aan de hand van ‘Ervaar Ghana’ een reeks van zes televisie-items willen maken over eco-bestemmingen in Ghana. Tegelijk werken we mee aan een project om door middel van korte filmpjes Ghana te promoten in de wereld van de nieuwe media (Facebook, Youtube, etc.). Zo zetten we de kleinschalige ecobestemmingen nog beter in de etalage. Logistieke steun is zeer welkom. Meer....

EERSTE BESTEDING VANUIT BOEKOPBRENGST
De eerste investering uit de opbrengst van "Ervaar Ghana" is inmiddels gedaan. Sognaayilli krijgt € 200,- voor een damwand rond de fundering en de aanplant van bomen. Zo blijft het guesthouse ook overeind bij hevige regenval.

GHANA OOK NEGATIEF IN HET NIEUWS
Ghana als seksparadijs voor vijftigers? Ghana als criminele vuilnisbelt? Helaas zijn ook deze berichten in het nieuws. Deels soms een verwarring met Gambia, deels uitvergroot en deels ook een (beetje) waar. Afval is een serieus milieuprobleem in Ghana en de negatieve geluiden over Accra nemen toe. Daar wordt de toerist in groeiende mate als een prooi in plaats van als gast bejegend, zoals in veel wereldsteden. Toerisme en ontwikkelingshulp heeft dus ook zijn keerzijde.

DE BLACK STARS ALS AMBASSADEURS
De Black Stars zijn de spelers van het nationale voetbalteam en ook zij zorgen dat Ghana regelmatig positief in het Nederlandse nieuws komt. Ze staan in de finale van de lopende Africa Cup. Daarnaast speelt de ‘Wereldkampioen voetbal voor spelers onder de 20 jaar’ in het ‘echte’ WK Voetbal in Zuid-Afrika dit jaar in poule D. Een finale met Nederland zit er dus niet in, maar wellicht een halve- of kwartfinale. Op 1 juni 2010 oefent Ghana tegen Nederland in De Kuip.

HOEVEEL MENSEN GAAN ER EIGENLIJK JAARLIJKS NAAR GHANA?
Bovenstaande vraag horen we vaak en na lang trekken hebben we eindelijk officiële cijfers over 2007 en 2008 (vanuit GIPC Ghana). In 2008 kwamen er bijna 700.000 internationale bezoekers aan in Ghana en dat is bijna 20% meer dan 2007. De cijfers per land van herkomst of over 2009 zijn nog niet bekend bij ons.

GHANA ALS WEGWIJZER NAAR AFRIKA
‘De grenzen van Ghana zijn een recente Europese ‘uitvinding’ en eeuwenlange cultuur trekt zich daar niet veel van aan. Veel culturele aspecten uit ‘Ervaar Ghana’ zijn dan ook van toepassing op Togo, Benin, Gambia, Senegal en Kameroen etc. Geïnteresseerden in deze landen: koop Ervaar Ghana.

OPROEP: INTERNATIONALE EDITIE
Voor de internationale (=Engelstalige) editie zijn we op zit moment een uitgever/distributeur aan het werven. Engelstalige boeken vernederlandsen blijkt gebruikelijk te zijn. De route vanuit Nederland naar Engeland en de Verenigde Staten blijkt voor veel uitgevers een onbekende weg, dus het gaat moeizaam. Ook nu lopen we tegen (kortzichtige) redenaties aan dat er voor zo’n boek geen markt zou zijn, precies als twee jaar geleden. Nu lachen we ze uit. Wordt vervolgd. We zoeken overigens nog hulp bij het vertalen (vele handen maken licht werk). Meer ...

TERUGBLIK: VAKANTIEBEURS
Van 12-17 januari 2010 had Ghana een stand op de Vakantiebeurs. Maar liefst 9 Ghanezen waren op uitnodiging van het Centrum ter Bevordering van Import uit ontwikkelingslanden (CBI) overgevlogen om Ghana te promoten. Uiteraard is het goed, maar we hebben er ook gemengde gevoelens bij omdat de publicitaire kracht veel beter kon. Helaas ziet CBI dat niet tot haar taak en werd hulp door Verkeersbureaus niet door hen op prijs gesteld. Landenpromotie is volgens CBI illegaal! Excuus voor al onze contacten. Meer ...

RSS-feed: ghana_feed.xmlRSS-feed: ghana_feed.xml


Click for English language Klik voor Nederlands