;


NIEUWSBRIEF - JANUARI 2009


nieuwsbrief januari 2010
nieuwsbrief juni 2009
nieuwsbrief januari 2009
nieuwsbrief oktober 2008
nieuwsbrief juli 2008

Deventer Post, klik voor het hele artikel

De Stentor, klik voor het hele artikel

Het is weer tijd voor een korte update over ons ontwikkelingssamenwerkingsproject "Ga naar Ghana (reisgids)".

In deze editie:
- De eerste hoofdstukken zijn af
- Massale persinteresse
- 4 nieuwe eco-bestemmingen aanbevolen
- Mailen naar Ghana's toeristenbestemmingen: een ervaring op zich
- Nog maar een paar advertenties beschikbaar
- Mirjam Vossen schrijft mee
- Business doen, geen donorafhankelijkheid!!
- De ontbrekende schakel in toerisme
- Financien: NCDO, HIVOS, Triodos, Travel Foundation
- Verkiezingen hot topic in Ghana
- Slim doneren vervijfvoudigd je donatie aan Ghana, en dan jaarlijks
- Ghana op de vakantiebeurs!
- West African Travel Market
- Vacature DTP-er en bureauredacteur

DE EERSTE HOOFDSTUKKEN ZIJN AF
De researchfase is nagenoeg afgerond en we zijn behoorlijk op weg met het echte schrijfwerk. Deze week zijn de eerste concepthoofdstukken verspreid naar onze proeflezers en experts: over de cultuur en over begrafenis- en geboorterituelen.

MASSALE PERSINTERESSE VOOR
VERNIEUWING IN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Ons project staat in de belangstelling. De afgelopen paar weken hebben we drie journalisten te woord gestaan en gisteren nog nam Mambapoint.tv van de NCRV contact met ons op. Het onderwerp leeft. Vooral onze stellingname dat "business doen" de meest effectieve manier van ontwikkelingssamenwerking is, vindt weerklank. Momenteel werken we aan een artikel voor het tijdschrift International Samenwerking. Wordt vervolgd.

VIER NIEUWE ECO-BESTEMMINGEN AANBEVOLEN
Op aanraden van onze verslaggevers hebben we vier nieuwe bestemmingen toegevoegd aan de ere-gallerij van aanbevolen eco/pro-poor bestemmingen. Deze zullen we dan ook uitgebreid beschrijven. Het zijn vier communities die gasten ontvangen: Sonyor in de Upper-West richting Wa, Mognori bij Mole, Nkoranza rond Kumasi en Akwadum in de Volta/Cacao-regio. Kun je niet wachten tot de reisgids uitkomt? Kijk dan op het forum waar we delen van onze informatie hebben staan.

MAILEN NAAR GHANA's TOERISTENBESTEMMINGEN -
EEN ERVARING OP ZICH
Vliegwinkel.nl, zoover.nl, hotels.com, even googlen en mailen voor een reservering. Zo kan de Ghaneze toerist zijn trip naar Nederland voorbereiden. Omgekeerd werkt dat nog niet zo. Ghaneze websites op het gebied van toerisme zijn geregeld voor langere tijd uit de lucht en gepubliceerde emailadressen blijken geregeld achterhaald. Gelukkig is er ook een goed alternatief voor:
In Ghana bel je!

NOG MAAR EEN PAAR ADVERTENTIES BESCHIKBAAR
Eind 2008 zijn we de inschrijving gestart voor adverteerders. Dat liep goed. We hebben immers een goed aanbod, en de opbrengst gaat nog volledig naar het goede doel ook (zonder overhead). We willen niet teveel advertenties, maar er is nog wat plek. Vanaf EUR 50,= verbindt je je naam aan ons project én bereik je vele Ghana-geïnteresseerden de komende jaren. In Nederland EN internationaal.

MIRJAM VOSSEN SCHRIJFT MEE
“Eerste hulp bij ontwikkelingssamenwerking” is het boek van Mirjam Vossen over de do’s en don’ts van “goed doen” in arme landen. We zijn dan ook erg blij dat deze expert mee gaat schrijven aan het hoofdstuk over ontwikkelingssamenwerking in Ghana.

BUSINESS DOEN, GEEN DONORAFHANKELIJKHEID!
Onze filosofie achter “Ga naar Ghana” is dat economische zelfstandigheid de beste en duurzaamste armoedebestrijder is. Landbouwverbetering én toerisme zijn op het platteland de enige oplossingen voor honger op dit moment. Die roep komt ook uit Ghana en tegenwoordig ook uit de mond van Minister Koenders: Ghana zit niet te wachten op projecten die donorafhankelijkheid versterken. Ghanezen willen en kunnen werken en zien donorgeld ook liever besteed aan activiteiten die hen structureel business en toekomst oplevert. Wij investeren dus geheel niet in voorzieningen, maar in exploitatie!! Dat is volgens ons de “way to go”!

DE ONTBREKENDE SCHAKEL IN TOERISME
Toerisme opbouwen vergt veel! Overheden, Communities en NGO’s zijn in Ghana daar veel en goed mee bezig. Gastheren moeten leren hoe ze met gasten om moeten gaan, de economische keten moet ingericht worden, er moeten wellicht guesthouses gebouwd worden én er moet bekendheid komen. En daar zit het verschil met “traditionele” ontwikkelingssamenwerking. De klanten voor een school of een kliniek zitten dichtbij, maar toeristen zitten ver weg in het buitenland. Dus moeten de Ghaneze communities en de NGO’s die hen daarbij helpen aan de bak in hun buitenland en dat is letterlijk en figuurlijk een ver-van-hun-bed-show. Marketing naar reizigers is met afstand de zwakste schakel in de huidige “toerisme-programma’s” die in Ghana lopen. En we weten wat dat betekent voor de sterkte van de keten.

FINANCIEN: NCDO, HIVOS, TRIODOS, TRAVEL FOUNDATION
Wat zouden wij graag een kleine verschuiving in ontwikkelings gelden zien: niet alleen opbouwen van voorzieningen, maar juist ook de exploitatie op gang brengen. Tot op heden vangen wij echter nog steeds bot bij de fondsen en ook onze eigen donatiecampagne loopt stroef. Met meevallende advertentie-inkomsten hebben we ons financieringsgat teruggebracht, maar we hebben nog steeds zo’n €6000,= nodig om al onze ambities waar te maken. We hebben nog twee aanvragen lopen bij NCDO en HIVOS en zijn in gesprek met de Travel Foundation en met de Triodos Foundation over een risicodragende lening. Vernieuwing van ontwikkelingssamenwerking moet het hebben van kleine bijdragen en vooral van het particuliere initatief, zoals Betty van www.geborgen.nl die haar gasten extra laat betalen om ons project mogelijk te maken. Zegt het dus voort: doneer, vraag een donatie aan Ghana voor je verjaardag!

VERKIEZINGEN HOT TOPIC IN GHANA
Voor wie het gemist heeft: Ghana heeft een nieuwe president en wel: van de oppositie. Er waren maar liefst twee rondes voor nodig en uiteindelijk gaf een hertelling in één district de doorslag. Het is dat net Obama overtuigend gewonnen heeft, anders hadden we het Amerikaans spannend genoemd. De verkiezingen leefden behoorlijk in Ghana en we zijn benieuwd wat de nieuwe regering in petto heeft.

SLIM GELD GEVEN AAN GHANA VERVIJFVOUDIGD HET EFFECT, EN DAN JAARLIJKS
In november zijn we de donatiecampagne gestart. Eerlijk gezegd loopt deze minder voorspoeding dan we dachten. We hebben nu € 2000,= binnen vooral door enkele grote giften van mensen in onze directe nabijheid. Graag wijzen we jullie dus ook op www.coolywooly.nl/donatie.html . Elke euro leidt zo, hebben we berekend, tot minimaal eenzelfde euro naar een pro poor toerist project vanuit de boekopbrengst. Maar daarnaast: jouw euro leidt dan tot jaarlijks (!) vijf toeristeneuro’s naar de economieën rondom de pro poor-bestemmingen. Daar kan geen Wilde Ganzen of NCDO-verdubbelaar tegen op. Dus doneer hier!!

GHANA OP DE VAKANTIEBEURS
In de Utrechtse Jaarbeurs heb je de afgelopen week inspiratie op kunnen doen voor toekomstige reizen. Ghana en Coolywooly stonden er ook met de boodschap: Ga naar Ghana!!

WEST AFRICAN TRAVEL MARKET
Ons project richt zich op het enthousiasmeren van reizigers. Dat heet pull-marketing naar consumenten in jargon. Dit is niet het enige promotie-alternatief. De website www.westafricantravelmarket.com is een etalage van Ghana’s toerisme richting de (Nederlandse) touroperators. En dat heet in jargon: Business-to-business marketing. Beide marketingstrategieen versterken elkaar, want met enthousiaste consumenten wordt het een stuk drukker op de business-to-business-website!!

ACTUELE PRIJSINFORMATIE, CONTACTGEGEVENS EN
ACCOMMODATIE MOEILIJK BESCHIKBAAR
Van de (net nieuwe) Bradt is 50% van de genoemde emailadressen of websites inmiddels verouderd. Ook onze partner NCRC heeft na enkele maanden van nog niet de helft van haar aanbevolen bestemmingen de prijs- en accomodatiegegevens gevalideerd voor handen op hun centrale boekingskantoor in oprichting. Ook dit is toerisme in Ghana: in de beginfase van wat wij westerlingen verwachten. Voor wie er van houdt voegt het extra charme toe, en voor de rest beschikt Ghana over flexibele touroperators/reisbureaus die de weg weten in Ghana. Om deze reden zien wij waarschijnlijk af van de opname van sterk verouderingsgevoelige gegevens als prijzen in de reisgids.

VACATURE DTP-ER EN BUREAUREDACTEUR
Voor de opmaak en eindredactie van de reisgids zoeken wij een enthousiaste en professionele grafisch vormgever en een secure bureauredacteur voor enkele dagen in de week. De piek van de werkzaamheden ligt in mei 2009. Ook zoeken we enkele creatieven die nu al enige dagdelen willen investeren in de (grafische) opzet van “Ga naar Ghana”!

MEER WETEN?
"Ga naar Ghana (reisgids)" is een project van Coolywooly Ervaringen in samenwerking met NCRC Ghana, Ghana Tourist Board en Ontmoet Afrika. De projectorganisatie is aangesloten bij het Holland-Ghana-Platform. Het doel is armoedebestrijding door meer bezoekers naar het Ghanese platteland. Een professionele Nederlandstalige reis- en cultuurgids een enthousiasmerend middel. De projectorganisatie is aangesloten bij het Holland Ghana Platform.

Mail naar: info@ghana-verkeersbureau.nl Donatie: bank 78.48.40.962 te Aalsmeer ovv Donatie Verkeersbureau.

RSS-feed: ghana_feed.xmlRSS-feed: ghana_feed.xml


Click for English language Klik voor Nederlands